Halliwick metoden
På denne skolen hadde Halliwick-metodens opphavsmann James McMillan påtatt seg oppgaven å lære noen av elevene å svømme. McMillan var svømmeinstruktør og ingeniør med hydromekanikk (vannets fysikk) som spesial felt. Denne kombinasjonen viste seg å være bra i forhold til Halliwick-metoden.
Halliwick-metoden skiller seg ut på flere punkter fra ordinær svømmeopplæring:
- Halliwick-metoden er utviklet med hensyn til svømmeopplæring av sterkt funksjonshemmede. Det vil si, Halliwick-metoden er helt ulik "vanlige" svømmeopplærings metoder.
- Halliwick-metoden har også vist seg å være en god metode for opplæring av "funksjonsfriske".
- Halliwick-metoden legger stor vekt på innstruktørens og svømmerens forståelse av vannets fysikk og de kreftene menneskekroppen påvirkes av i vann. Kjennskapen av at man holdes oppe av vannet, og at det gir en stor grad av bevegelsesfrihet, er en forutsetning for bedre utnyttelse av vannet.
- Halliwick-metoden legger stor vekt på fortrolighet med vann innen trening av svømmetekknikk.
- Halliwick-metoden har ikke det å lære og svømme som det eneste målet. Metoden har også å bringe de funksjonshemmede inn i et sosialt samvær.